Geoblog.pl    vicealigator    Podróże    Skandynawskie impresje    Po prostu oczarowany
2007

Po prostu oczarowany

Dania
Dania, København

Po sniadaniu ide najpierw na pobliski stadion narodowy. Po drodze zauwazam znaki informujace, ze na mijanym cmentarzu Assistens znajduje sie grob Andersena. Drogowskazy bezblednie wskazuja do niego droge, wiec spedzam chwile oddajac mu hold. Spoczywaja tu tez: filozof Soren Kierkegaard, fizyk HC Oersted, pisarz Martin Andersen Nexo, fizyk Niels Bohr.
Sloneczko pieknie swieci - wymarzony dzien na zwiedzanie. Kieruje sie w strone starej twierdzy Kastellet. Zbudowano ja dla obrony miasta od strony morza w poczatkach XVII w. Dzis gospodarzem nadal jest wojsko, a wlasciwie wywiad wojskowy. Mimo to mozna bez problemu tam wejsc. A zaraz obok, juz na samym brzegu stoi statua kopenhaskiej syrenki. Okupuje ja juz grupa chinskich turystow, ktorych prosze o zrobienie mi paru zdjec. Zaraz za twierdza znajduje sie Muzeum Ruchu Oporu (Frihedsmuseet, latwo poznac po stojacym przed wejsciem wozie pancernym - wstep wolny). Jesli ktos lubi wojne, na pewno znajdzie tu pare ciekawych eksponatow. Mnie osobiscie pewne rzeczy rozbawily, np. mapa przedstawiajaca ilosc akcji podziemia. Gdy po powrocie do domu, opowiadalem znajomemu Angolowi, ze w danym miescie bylo 5 akcji w ciagu roku, ten (obznajomiony juz z nasza historia) spytal: W polskim miescie bylo w tym czasie 500?
Skrecam w biegnaca kolo muzeum ulice Esplanaden a zaraz potem w lewo, w Kongensgade, by dojsc do niewielkiego, ale zachwycajacego kosciola krolewskiego sw Fryderyka, znanego tez jako Marmorkirken, ktory znajduje sie tuz przy palacu krolewskim Amalienborg.
Amalienborg jest zimowa rezydencja panujacych i zbudowany zostal w stylu rokoko. Poczatkowo byly to cztery rezydencje bogatych rodzin: Moltke (obecnie Chrystiana VII), Levetzau (Chrystiana VIII), Brockdorff (Fryderyka VIII) i Schack (Chrystiana IX). Gdy w koncu XVIII w. poprzedni palac Christiansborg splonal, owczesny monarcha odkupil Amalienborg i polaczyl je w jedna calosc. Christiansborg po renowacji miesci do dzis - jako jedyny w swiecie - biura wszystkich trzech wladz panstwowych: rzadu, parlamentu i Sadu Najwyzszego.
Zwiedzanie palacu jest mozliwe w okreslonych terminach - mozna wczesniej dowiedziec sie w informacji turystycznej.
Do wieczora wlocze sie po malowniczych uliczkach i jestem szczerze zachwycony Kopenhaga. Moze to wspaniala pogoda, a moze i mnogosc pieknych kobiet (zapewne mam po tym stwierdzeniu przerabane w Starym Kraju, ale ... jest tu ich wiecej niz w Polsce) sprawiaja, ze od tego dnia dunska metropolia wpisuje sie na liste moich ulubionych miast.